Hoe zet je een succesvolle community op en hoe blijft deze succesvol?

Patricia Idsinga, Communitymanager bij Rijkswaterstaat NOVA praat je bij over haar werkzaamheden voor de Rijks Innovatie Community, het succes van INNOvember én geeft handige tips om je doelgroep(en) met elkaar te verbinden in een groot netwerk.

RIC en INNOvember

Start van de Rijks Innovatie Community

  “Ik heb hiervoor bij het Ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) gewerkt en toen ik daar startte waren het Ministerie van BZK en het Ministerie van Justitie en Veiligheid net begonnen om een community (de Rijks Innovatie Community) op te starten op het gebied van Innovatie. Zij kwamen er namelijk achter dat beide ministeries bezig waren met technische innovatie, zoals Blockchain, VR-brillen en Artificial Intelligence (AI).”“En het is zo zonde wanneer je als ‘collega ministeries’ dan eigenlijk hetzelfde aan het ontwikkelen bent, maar de kennis en leerprocessen dan nog niet met elkaar deelt.

Daarom begon de Rijks Innovatie Community voort te bestaan uit twee verschillende ministeries. Vervolgens kwam ik daarbij en werd het mijn taak om meerdere ministeries te betrekken bij deze community. “Als eerste stap hebben we de Rijks Innovatie Community gepresenteerd op het iBestuur congress. Dat was een groot evenement en hebben we daarom ook groots aangepakt, met een oproep vanaf het podium: “wie sluit zich nog meer aan?” Het werd gelijk een super strakke actie!.Vervolgens hebben we in het jaar daarna een groot event opgestart, genaamd INNOvember. We wilden onze doelgroep namelijk eerst laten participeren aan dat event, om ze extra enthousiast te maken voor de community.”

Uiteindelijk na 1,5 jaar sloten alle twaalf ministeries zich ook daadwerkelijk aan bij de Rijks Innovatie Community! En kregen we op elk ministerie een ‘liason-officer’ op het gebied van innovatie. Dat is iemand die het overzicht heeft van welke innovaties er lopen en door dit met elkaar te delen ontstond er een compleet netwerk.”

INNOvember

“Tijdens INNOvember gaven we ministeries een maand lang de kans om hun innovaties op spectaculaire wijze te presenteren. Daar konden ze écht shinen met hun producten! Maar de voorwaarde was wel dat elke sessie, door twee ministeries verzorgd werd. Het werd dus niet alleen ‘reclame’ maken voor je eigen ministerie, je zorgt er ook voor dat je samen met een ander ministerie iets vertelde over onderwerp waar je beiden mee bezig was. Dat maakte het pas interessant want dat bracht nog weleens wat wrijving, discussie en spanning met zich mee ;-). Het veroorzaakte ook heel veel bezoekers! Na afloop van INNOvember hebben ook alle twaalf ministeries zich verbonden aan de community.”

Mini-netwerkjes van innovatoren

Er ontstonden inmiddels veel mini-netwerkjes van innovatoren, uitvinders en professoren .Zij delen bepaalde kennis en een manier van denken en juist dát is zo waardevol aan een community.

In plaats van alleen naar het eigen ministerie te kijken, wordt er nu veel breder gekeken naar waar verschillende innovaties neergezet kunnen worden. Maar het behoedt je er ook voor dat je niet zonder dat je het van elkaar weet, met dezelfde innovatie bezig bent. Een voorbeeld daarvan was een sessie over Robotica. Twee ministeries (EZK en Defensie) waren allebei bezig met het aanschaffen van robots. Een robot voor op het slagveld en de andere voor bij een receptie. Maar het proces om een robot aan te schaffen bleek heel ingewikkeld. Daarom deelde het ene ministerie daar zijn ervaringen over en gaf de andere aan: ‘’dat verliep bij ons hetzelfde, daarom hebben we dat zo en zo aangepakt.”

Dus door kennis en ervaringen met elkaar te delen hielpen ze elkaar ook echt om zo’n innovatie te versnellen en verder te brengen.”

Lees het hele interview op Linkedin