Creëer een moment voor verandering

Hoe draagt jouw boodschap bij aan verandering? Op deze vraag gaf Cody Keenan, speechschrijver van voormalig president Barack Obama antwoord op donderdag 28 maart op het hoofdkantoor van Google in Amsterdam. Namens de Rijks Innovatie Community nam Pepijn van der Spek (Community manager) deel aan deze bijeenkomst.

Keenan werkte 12 jaar lang voor Barack Obama, waarvan 8 jaar in het Witte Huis. Samen schreven ze meer dan duizenden speeches. Speeches waarin het verhaal van het Amerikaanse kiezers centraal stond. Door het publiek te betrekken en hun verhalen te vertellen, wilden ze verandering creëren. Keenan: “ Empathie voor de mens is een boodschap voor optimisme”.

10.000 brieven per dag

Keenan gebruikte hiervoor de persoonlijke brieven, gericht aan de president. Per dag komen er gemiddeld 10.000 brieven bij het Witte Huis binnen. Onder leiding van het ‘Mail room team” werden deze brieven gelezen en werden er tien brieven voor de president geselecteerd. Door deze brieven te lezen of te beantwoorden, bouwde President Obama een band met zijn kiezers op. Keenan liet zich door de brieven inspireren en verwerkte deze verhalen in zijn speeches. Door met echte verhalen, gevoelens en emoties te werken, gaf hij de Amerikaanse kiezers een stem.

3 tips van Obama

De belangrijkste boodschap die Keenan deze middag wil overbrengen is: “Verpak je boodschap in een krachtig verhaal”. Hij maakt hierbij de vergelijking met een sappige vrucht zoals een rijpe perzik. De pit is de boodschap en het vruchtvlees het verhaal. Het verhaal wordt sappig door de details en de feiten. Voeg  hier vervolgens concrete praktijkvoorbeelden aan toe. Kies voorbeelden die aanspreken en waar zijn. Bij verandering draait het om gevoel en niet om de feiten.

Verandering, daar draait het bij de Rijks Innovatie Community ook om. Pepijn van der Spek; “ De Rijks Innovatie Community (RIC) is een nieuw netwerk van innovators binnen de Rijksoverheid met als doel om een betere ondersteuning, meer synergie en betere afstemming te realiseren.  RIC werkt op basis van vraag en aanbod, dat laatste is voor veel mensen een nieuwe manier van denken en werken.