01 september iRIC webinar: Gamification, de inzet van spel om gedrag te sturen

Let op: deze activiteit heeft al plaatsgevonden

Activiteitendata

  • Datum
  • Tijd -
  • Locatie Webex

Het webinar vindt plaats in Webex. Het is niet nodig je vooraf aan te melden voor dit webinar.

Op dinsdag 1 september van 10:30 – 12:00 organiseert de Rijks Innovatie Community een iRIC webinar over gamification. In samenwerking met EZK, LNV, DJI en RVO bieden we een inkijkje in gamification binnen de Rijksoverheid, vol interessante theorieën en praktijkvoorbeelden over spel en spelen. We hebben Riëtte Dekkers, Adviseur Leren en Ontwikkelen en Serious Game Designer (EZK & LNV) en Michaëel Ramlal, Serious Game designer bij SSC-DJI bereid gevonden hun ervaringen over het inzetten van gamification binnen de overheid te delen.

Beeld: Lucrezia Carnelosa op Unsplash

De inzet van spel om gedrag te sturen

Gamen is al lang geen spelletje meer. Gamification is het inzetten van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te stimuleren. Bijvoorbeeld in navigatie-apps, sociale media en wetenschappelijk onderzoek. Steeds meer organisaties, waaronder ook de Rijksoverheid, zetten gamification in om hun doelen te bereiken. Ook in de samenleving zijn hier veel rijke voorbeelden van te vinden. Van ganzenbord tot serious digital games. Feit blijft dat spel impact heeft op menselijk gedrag. De Homo Ludens, de spelende mens is van alle tijden en zal dat ook blijven.

Voorbeelden

Herkenbare voorbeelden van gamification in openbare ruimtes zijn bijvoorbeeld:

Traptreden in Stockholm

De traptreden in een station in Stockholm bekleed met pianotoetsen die een klank geven wanneer je erop staat. Zo stimuleert men gebruikers om de trap te nemen in plaats van de roltrap.

Hope Soap Project

Het Hope Soap-project in Kaapstad verspreidde doorzichtige zeepjes waarin een speelgoedje zat verstopt. Het speelgoed was slechts te bereiken na langdurig gebruik van de zeep. Kinderen wasten hun handen vaker met minder ziekte tot gevolg.

De sprekers

Riëtte Dekkers

Riëtte Dekkers, Adviseur Leren en Ontwikkelen en Serious Game Designer bij EZK en LNV, vertelt over haar ervaringen met het inzetten van gamification binnen het Rijk. Waarom en wanneer levert het inzetten van games het gewenste resultaat op en wanneer juist niet?

Michaël Ramlal

Michaël Ramlal, serious game designer bij SSC-I DJI, waar hij games ontwikkelt op basis van ‘gamesprints’, gebaseerd op design sprints van de TU Delft. Deze iteratieve gamesprints hebben een timebox van 45 minuten waarin een spelconcept ontwikkeld, getest, geleerd en verbeterd wordt. Hij legt uit hoe je zo’n traject aanpakt met concrete voorbeelden. Hij zal onder andere uitleg geven over toegepaste games voor de begeleiding van jongeren bij de terugkeer naar de maatschappij.

Terugkijken

Deze iRIC sessie is opgenomen. Hij is terug te kijken op Vimeo.