Waarom kan het niet in een multomap?

Op 3 juli 2019 vond het iBestuur congres in Arnhem plaats. Op de Innovation Playground stond in elke hoek een nieuw programma, project, ministerie, gemeente zijn of haar innovatie te delen. RIC deed een rondje en sprak onder andere met Jeroen Dijkgraaf, klantmanager Belastingdienst Mobile Competence Center (BMCC) over innovatieve interacties voor de burger en medewerker.

Waarom kan het niet in een multomap?

“Waarom kan het niet in een multomap?” dat is de standaardvraag die Jeroen Dijkgraaf stelt als er weer gevraagd wordt om een app te bouwen. Het moet toegevoegde waarde hebben. “En als jij alles bijeen kan houden in 1 multomap, zie ik de toegevoegde waarde niet.” Tenzij je gaat lopen met de multomap. Op welke plekken kom je dan? Wordt het ongemakkelijk? Ben je nog bereikbaar? Moet je iets delen? Kan in dit geval een app toegevoegde waarde hebben?

Succesvol

BMCC bestaat al zeven jaar en is zeer succesvol. Zo wonnen zij in 2016 twee Amerikaanse developersprijzen voor de app Fysiek Toezicht voor de Douane. Ook de Fiscale Surveillance-app is een succes. En de Aangifte App, waarvoor vooringevulde gegevens worden opgehaald, gecontroleerd en na goedkeuring worden teruggezonden. Het MCC is klein gestart met 5 personen en is inmiddels doorontwikkeld tot een afdeling van ongeveer 50 man. 

Op de afdeling werken mobiele architecten, ontwikkelaars, interactie designers, testers en scrum masters. Inmiddels heeft BMCC zo’n 60 apps ontworpen en gebouwd. De behoefte waar BMCC op blijft inspelen is om het makkelijk voor burgers en bedrijven te maken en dat is niet meer automatisch een app maken. Het zijn ook mobiele websites, berichtenbox, digibox. Je moet als overheid blijven meten hoe de mobiele interactie is om te ontdekken hoe mensen met hun mobiele telefoon acteren.